Wypalanie serwisowe filtra DPF nie usuwa popiołu!
Przy pierwszym wystąpieniu problemów z automatyczną regeneracją filtra DPF auto z reguły trafia do warsztatu na tzw. wypalanie serwisowe – ta procedura jest zbliżona do automatycznej regeneracji w czasie jazdy, ale przy jeszcze wyższej dawce paliwa dodatkowo aplikowanego do cylindrów, i w procedurze wymuszonej z poziomu komputera diagnostycznego. Jeśli filtr DPF nie jest przesadnie zapchany, to rzeczywiście może to pomóc nawet na kilka miesięcy. Taka usługa w warsztacie kosztuje zwykle 150-200 zł (plus koszt wymiany oleju silnikowego). Od pewnego stopnia zapełnienia filtra DPF przeprowadzenie wypalania serwisowego jest jednak niemożliwe! W dodatku to tylko częściowe rozwiązanie problemu, bo – jak wspomniano wcześniej – nie da się wypalić popiołów zgromadzonych w filtrze DPF. Co robić w takiej sytuacji? Do niedawna najpopularniejszym rozwiązaniem było usunięcie filtra cząstek stałych z układu.
Trudno się temu dziwić, skoro nowy filtr DPF może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, a sprawny diesel bez filtra DPF (a w zasadzie z jego atrapą) ma szansę przejść przegląd. Teraz sytuacja się jednak zmienia – wzrasta świadomość ekologiczna, kontrole stanu technicznego pojazdów mają być (na razie nie są) coraz ostrzejsze. Nowe modele aut są tak skonstruowane, że usunięcie filtra DPF z układu grozi poważnymi problemami z silnikiem i jego osprzętem. Dobre wiadomości są takie, że pojawia się coraz więcej firm zajmujących się hydrodynamicznym czyszczeniem filtrów DPF. Nie tak dawno temu alternatywą dla fabrycznie nowych filtrów DPF były w zasadzie tylko filtry po fabrycznej regeneracji, obejmującej wygrzewanie wkładów w specjalnych piecach i mechaniczne czyszczenie.
Istnieje skuteczna metoda czyszczenia filtra DPF!
Czyszczenie filtra DPF to w zasadzie płukanie jego wkładu za pomocą specjalnego detergentu chemicznego wtłaczanego do jego środka pod odpowiednim, stale dobieranym przez komputer ciśnieniem i w określonych odstępach czasu. Maszyna na wstępie bada stopień zabrudzenia filtra DPF oceniając wartość tzw. ciśnienia różnicowego (różnica pomiędzy ciśnieniem powietrza przed i za filtrem DPF).
Proces wykorzystuje turbulętne oddziaływanie cieczy na ścianki filtra - wykorzystując naprzemienne działanie cieczy roboczej z powietrzem podawanym pod odpowiednim ciśnieniem - "przeciska się" przez porowate ścianki filtra, skutecznie czyszcząc go z zalegajacego popiołu, sadzy, resztek odpadów procesu spalania paliwa i oleju. Na dzień dzisiejszy ta metoda jest najskuteczniejszą, najtańszą i najbardziej ekologiczną metodą regeneracji filtrów.